ممکن است ادعا کنیم که مشتریان ما مهمترین سرمایههای سازمانمان هستند و برای ما در اولویت قراردارند، اما اگر ندانیم آن ها چه میخواهند، چگونه میتوانیم مراقب مهمترین سرمایههایمان باشیم؟ برای درک بهتر مشتریان خود، باید یک رویکرد داده محور با استفاده از بینش مشتری در پیش گرفت. استفاده از دادههای مشتری بهترین ابزار برای تیمهایی است که به دنبال ارائه تجربه بهتری برای خریدار هستند.با بینش مشتری، میتوان از دادههای کمی و کیفی مشتری برای اتخاذ تصمیمات بهتر در سطوح استراتژیک بازاریابی و فروش استفاده کرد. هدف، شناسایی روندهای رفتاری و بهبود تجربه خریدار براساس معیارهای مشخص است.
درک عمیق از رفتار و ترجیحات مشتری سبب ارائه خدمات بهتر به مشتریان میشود و ضمن افزایش رضایت مندی و وفاداری، به طور بالقوه باعث افزایش درآمد نیز میشود. طبق مطالعات انجام شده، تجربه مشتری یکی از اولویتهای اصلی در فروش است، به حدی که در برخی شرکتهای بالغ، اهمیت این موضوع، از محصول و قیمت پیشی گرفته است. تحقیقات نشان میدهد که ۷۴ درصد از مصرفکنندگان احتمالاً تنها بر اساس تجربه مشتری خود از یک کسب وکار خرید میکنند.
تحقیقات بازار و بینش مشتری اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته میشوند. هدف هر دوی این ابزارهای تحقیق تقریباً یکسان هستند. تفاوت اصلی این است که بینش مشتری میتواند یک دیدکلی از مشتریان و روندهای رفتاریای که توسط آنها مشاهده میشود، ارائه دهد و میتواند کسبوکار را به سمت یک برنامه عملیاتی نیز هدایت کند. به طور خلاصه، از تحلیل دادههای تحقیقات بازار، متوجه میشوید که چه اتفاقی میافتدواز بینش مشتری، متوجه میشوید که چرا این روندها یا تغییرات رخ میدهند. بینشهای مشتری میتواند فعالیتهایی که برای بهبود سطح رضایتمندی، وفاداری ودرنتیجه افزایش درآمد انجام دهد، توصیه می کند.
برخی از انواع رایج بینش مشتری که اغلب کسبوکارها با آن ها سر وکار دارند شامل موارد زیر است: یکی از مهمترین دیدگاههای مشتری برای تیم فروش است. در طول تعاملات بین تیم فروش و مشتریان، آنها ممکن است سوالات یا شکایات خاصی دریافت کنند که نشان میدهد مشتریان از آن ها چه میخواهند. جمعآوری این دادهها وگرداوری آنها در یک گزارش جامع میتواند دید خوبی جهت ارائه پیشنهادات و بهبود فروش بدهد.
بینش مشتری همچنین میتواند بگوید که چه فرصتهای فروش جدیدی را میتوانید با محصولات جدید ایجاد کنید. دادههای مربوط به این مدل از بینش را میتوان از تعاملات سازمان با مشتری نیز جمعآوری کرد. اگر سؤالات متعددی در مورد محصول خاصی دریافت میکنید که قبلاً در خط تولید شما موجود نبوده، و یا ویژگیای که هنوز در محصولات یا خدمات خود آن را ندیدهاید، به خودی خود میتواند یک ایده بسیار عالی برای توسعه یا خلق محصول جدید برای شما باشد و در واقع بسیار خوش شانس هستید! شما میتوانید از این پرسشهای مشتری بیاموزید که مشتریان احتمالی شما مایل به خرید چه محصول یا خدمات جدید و با چه ویژگیهایی هستند
مشتری همه چیز برای یک کسب وکار در حال رشد است و بازخورد مشتری یکی از رایجترین نوع بینشی است که کسبوکار ها جمعآوری میکنند. حتی در مواجهه با تغییر انتظار مشتری، تیمهای فروش میتوانند مشتری را در اولویت قرار دهند تا درامد کسبوکار را حفظ کنند. همچنین این موضوع میتواند کمک کند که در چه مکانهایی دسترسی به مشتریان بالقوه شما آسانتر است.
یکی دیگر از بینشهای مهم، پیشینه شخصی مشتریان شما است. تصمیمات و ترجیحات محصول به سبک زندگی یا شغل آنها بستگی دارد. داشتن برخی از علایق شخصی ممکن است به شما بگوید که آیا آنها علاقهمند به خرید محصول هستند یا خیر. با استفاده از علایق آنها، بستههای محصول یا خدمات قابل ارائه را شخصیسازی کنید . وفاداری مشتری به برند، برای فروش مهم است.
سادهترین راه برای به دستآوردن بینش مشتری، از آنها بپرسید که در مورد شما چه فکری میکنند. نظرسنجیها میتواند منجر به نتایج عالی شود که از آنها درکمپینهای آینده استفاده کرد.
مشتریان ممکن است آگاهی لازم از خدمات ومحصولات نداشته باشندو اگر یک رقیب مبتکر آنها را آگاه کند، این موضوع میتواند برای برند شما مضر باشد. تحلیل موقعیت به ما میگوید که «ما در حال حاضر کجا هستیم». این مدل تحلیل، چند موضوع را روشن میکند: موقعیت محصول، موقعیت رقابتی و سهم بازار، موقعیت توزیع، فاکتورهای محیطی (داخلی و خارجی)، تحلیل فرصتها و چالشها
تحلیل موقعیت یکی از اساسیترین آیتمهای برنامه بازاریابی و کسبوکار است و باید مرتب بهروزرسانی شود و به درستی شاخصهای محیط داخلی و خارجی کسبوکار را شناسایی کند
میتوانید با توجه به نحوه تعامل مشتریان با وبسایت، محصول، خدمت و یا موارد زیادی در مورد مشتریان خود کشف کنید و بیاموزید. همچنین رباتهای هوش مصنوعی نیز امروز میتوانند به سرعت و کمترین خطا، خروجیهای جذابی را جهت تحلیل و بررسی مدیران سازمانها ارائه دهند
بهنام بهزادی فر