طبق اعلام سازمان امور مالیاتی از این پس برای برای فعالیتهای تجاری کارتبهکارت پرونده مالیاتی تشکیل می شود. طبق محاسبات از پیش تعیین شده حساب هایی که با کارت به کارت فعالیت دارند با همکاری بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی شناسایی شده و پرونده مالیاتی برایشان شکل خواهد گرفت.
در همین رابطه سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور ضمن اشاره به این مطلب که در سال گذشته ۳۰۸ هزار کد ملی که از طریق کارت به کارت تجارت میکردند، شناسایی شدهاند، خبر داد که برای بیش از ۱۷۰ هزار نفر از این افراد پرونده مالیاتی تشکیل شده است.
او این مطلب را بیان کرد که ترفند کارت به کارت برای فرار مالیاتی اصناف و مشاغل دیگر جوابگو نخواهد بود.
سخنگوی سازمان مالیاتی کشور گفت: توصیه سازمان امور مالیاتی به مشاغل این است که از ترفندهایی مانند کارت به کارت استفاده نکنند چراکه تمامی حسابهای مشکوک به فعالیت تجاری شناسایی میشوند. به گفته موحدی، مواردی مانند واریز سود سپرده بانکی و یا تسهیلات از سایر اعداد واریزی به حساب که مشکوک به فعالیت تجاری هستند، کاملا قابلیت شناسایی دارند. وی تاکید کرد: امسال سازمان امورمالیاتی مالیاتی به صورت کامل تمامی حساب های شخصی و حقوقی را بررسی خواهد کرد و اجازه فرار مالیاتی به صنفی نخواهد داد. اما آیا چنین اتفاقی در عمل خواهد افتاد ؟
*چرا کارت به کارت
پیش ازورود به موضوع فرار مالیاتی از طریق کارت به کارت البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که دلایل دیگری هم برای تمایل افراد به استفاده از این روش وجود دارد، یکی از آن ها اینکه برخی از صنوف و افراد می خواهند تا همان لحظه پول به حسابشان واریز شود و ازاین بابت حس بهتری با کارت به کارت به جای دستگاه کارتخوان دارند . از سویی صنوف خاصی مانند صرافیها و طلا فروشی ها هم با توجه به نوسانات بازار، طبیعی است که از "کش لس" استفاده کنند . فراموش نکنیم که خود بانک ها هم کش لس ها را در اختیار این صنوف قرار می دهند . البته قاعدتا بهره بردن از کش لس با آن قیمت بالا برای هر کسی و هر صنفی امکانپذیر نیست. اما به غیر از این موارد بخشی هم هستند که از این بازار آشفته، با کارت به کارت برای دور زدن کارمزد بهره می برند و برای همین از دستگاه های کارتخوان فراری اند .
آنچه مورد پرسش است اینکه حالا با مطرح شدن موضوع تشکیل پرونده مالیاتی برای کارت به کارت، فراری بودن درجهت استفاده از دستگاه های کارتخوان معقول است ؟ ازسویی اجرای تشکیل پرونده مالیاتی برای کارت به کارت تاچه میزان عملی است ؟
دکتربهرام جبارزاده کرباسی پژوهشگر برگزیده بانک مرکزی و کارشناس اقتصادی درباره اینکه طرح اخیرسازمان امور مالیاتی تا چه میزان می تواند موفقیت آمیز باشد و جلوی فرار مالیاتی را بگیرد به تجارت نگار گفت:«طبیعی است به لحاظ آماری نمی توان ازمیزان موفقیت این طرح حرفی زد، اما قطعا اگر حساب ها و مسیری که از طریق کارت به کارت فرارمالیاتی صورت می گیرد، شناسایی شود، این اقدام سازمان امور مالیاتی تاثیرگذاراست.»
این پژوهشگر بانک مرکزی درباره نحوه همکاری این بانک و سازمان امورمالیاتی پاسخ میدهد:« بانک مرکزی اشراف کامل نسبت به حساب های افراد، کارت ها و ارتباط بین این حساب ها دارد و از آن طریق به سازمان امور مالیاتی کمک می کند. تعداد تراکنش ها، حجم معاملات و حجم ارتقای پولی که اتفاق می افتد قابل رصد و شناسایی است. از سویی حساب های تجاری نیز به راحتی شناسایی می شوند.»
جبارزاده درباره احتمال فرارمالیاتی حتی بعد از اقدام اخیر سازمان مالیات می گوید:«بالاخره همیشه راه هایی برای فرار کردن وجود دارد. درهیچ جای دنیا هم فرار مالیاتی به صفر نرسیده است. همیشه اگر راهی برای دور زدن باشد پیدا می کنند. به هر حال اقدام اخیر سازمان مالیاتی می تواند تا اندازه ای مانع این کار شود، اما اگر برای حساب تجاری سقفی تعیین شود و زیر این میزان ، اصلا بررسی نشود بازهم راه های فراری مانند گردش مالی میان حساب های اقوام آن فرد وجود خواهد داشت. مگر اینکه بگویند روی هر تراکنش مالی که به حساب وارد بشود و مبدا و مقصدش نامشخص باشد و شرحی برای آن نباشد را بررسی می کنیم که این هم کار آسانی نیست . »
*یک تجدید نظر
وی درباره اینکه وضع مالیات بر پرداخت کارت به کارت چه تاثیری در حرکت به سمت استفاده از دستگاه های کارتخوان خواهد داشت گفت:« وقتی فرد ببیند که چه از مسیر دستگاه کارتخوان، چه از مسیر کارت به کارت فعالیت هایش شامل مالیات می شود، به سمت مسیر امن ترو سریعتر که همان استفاده از دستگاه کارتخوان است سوق داده می شود. اما قطعا این موضوع منوط به ایجاد مزیت هایی است که شرکت های پرداخت نیز باید برای پذیرنده ها ایجاد کنند. هر چه خدماتی که شرکت های پرداخت برای استفاده کننده میدهند بهتر باشد با وجود مالیات درهردو بخش کارت به کارت و استفاده از دستگاه کارتخوان، فرد را به سمت دستگاه های کارتخوان یا سایر ابزارهای پذیرش از این دست سوق میدهد.»
جبارزاده افزود: «از طرفی خود خریداران نیز استفاده ازدستگاه کارتخوان یا روش های پرداختی دیگری به غیر از کارت به کارت را ترجیح میدهند و این امرتمایل برای کارت به کارت درجهت فرارمالیاتی را کاهش میدهد. فراموش نکنیم در فرایند کارت به کارت امکان سو استفاده ها و کلاهبرداری ها و اشتباهات نیزوجود دارد.»
این کارشناس درباره شفافیت مالیاتی اظهار کرد:«اگر بنای به انجام یک قانون جامع مالیاتی است، باید تجدید نظری در ساختارها و روش هایی که سازمان امور مالیاتی به کار می گیرد نیز بشود. به ویژه در آن جایی که بخشی از فرایند ممیزی مالیات گرفتن و محاسبات آن، مبتنی بر اشخاص است، یعنی یک فرد تشخیص دهد که فلانی چه میزان مالیات بدهد یانه. این موضوع راه رابرای خطاهای سهوی و عمدی باز می کند. باید از این ساختار فاصله گرفت و اساسا در همه ابعاد، ساختار سیستماتیک برای تعیین مالیات مشخص شود. نه اینکه یک شخص این موضوع را تعیین کند، باید مسیر انسانی در تعیین مالیات بسته شود چرا که این مسیر می تواند خود یک مسیر دور زدن مالیات باشد.»
جبارزاده افزود:«سازمان امورمالیاتی همانطور که برای کارمندان، سیستم مکانیزه ای برای کسرمالیات داشته، در جهت شفافیت مالیاتی باید در باقی بخش ها نیز به این سمت پیش رود. اگر که می خواهیم به سمت شفافیت مالیاتی پیش رویم همه باید به یک شکل باشند نه اینکه فلان کسی به واسطه نفوذی که دارد معافیت یا تخفیف در مالیات بگیرد.»
این کارشناس اقتصادی گفت: «معتقدم اگر بخواهند روی بحث مالیات متمرکزشویم، باید قانون و رویه ای مدون و جامع دراینباره به وجود بیاید و راه های متفاوت فرار مالیاتی هم بسته شود. به نظر میاید آنچه در زمینه کارت به کارت صورت گرفته حرکتی به این سمت بوده و این امر بخشی از تراکنش ها را به سمت دستگاه های pos سوق میدهد.»